Dag 18: Cenxi - Guangzhou - Sanya

10 mei 2011 - Sanya, China

Vandaag een lange reisdag gehad. We zijn allen moe maar voldaan en verlaten de geboortegrond van Lindsey. Eens hopen we weer terug te komen. De 3,5 uur durende autoreis verloopt rustig en in stilte, ieder met z’n eigen gedachten.

En toen kwamen we van het plattelandsstadje Cenxi in de wereldstad Guangzhou, met 11 miljoen (!) inwoners, wat een drukte: files, mensen, hoge gebouwen. Om gek van te worden. En dan de hitte ….

We hadden nog zo’n 5 uur te overbruggen tot het moment dat wij naar de airport moesten voor onze vlucht naar onze laatste bestemming Sanya. Aangezien Guangzhou de geboortestad van onze gids David is, krijgen we een vogelvlucht sightseeing door het meest interessante stukje: Shiamen Island. Deze wijk bestaat uit schitterende gebouwen, gebouwd in Franse stijl en is dus erg geschikt om mooie foto’s te maken en dat doen de Chinezen dan ook.

De Chinezen zijn dol op poseren en fotoshoots maken. Er zijn dan ook diverse bedrijven in de wijk waar je je kan hullen in allerlei soorten avond- en bruidskledij en direct een fotoshoot kan maken. De Chinese meisjes vinden het prachtig om zich in tule te hullen (met gympen of slippers eronder) en dan allerlei poses aan te nemen, midden op straat. Sommige jurken zijn aan de achterkant gescheurd of zelfs verkleurd, maar dat maakt allemaal niet uit. Linds & Amy zouden maar wat graag mee willen doen.

Dag 18 tm 22 008blog Dag 18 tm 22 021blog

De wandeling gaat verder naar de Wholesale market, hier kan je groot inkopen voor allerlei vreemdsoortige (etens)waren: haaievinnen, vogelnestjes, zeepaardjes, kruiden etc. Ieder winkeltje is volgepropt met zakken. Hierna volgt de huisdieren markt, best zielig om te zien al die dieren in kleine hokjes en dan die hitte. Voor de vissen maakt het niet veel uit, als die maar water hebben. Honderden teiltjes met evenzoveel soorten visjes.

En toen kwamen we uit op de Kalverstraat en dan 10x zo groot, DIT is SHOPPINGPARADISE. Wat een winkels! Helaas, word ik natuurlijk overal langs gesleurd, ik mag alleen maar ruiken en dan doorlopen. Op een gegeven moment stapten wij een gebouw binnen met 8 verdiepingen aan parels (echte, gecertificeerde) en blingbling (Jill je zou uit je dak gaan!), ongelofelijk. Zakken vol met parels in kleuren van roomwit tot blauwgrijs naar zwart

Lindsey en Amy hadden het op een gegeven moment wel gehad, de hitte en het lopen werd voor hun ondragelijk. Daarom weer terug haar hotel de White Swan voor een chique toiletstop en daarna richting airport.

Om 21.30 uur kwamen we uiteindelijk in het warme vochtige Sanya aan. Om 22.00 uur was het nog 29 gr. C. Na een 40 minuten durende autorit kwamen we aan bij ons hotel Mangrove Tree Resort. Het ziet er in ieder geval 5* uit, nu nog afwachten hoe het er in daglicht uitziet. Na een lange dag eerst maar weer ons bed in, die weer hard is maar waar we nu wel aan gewend zijn.

De laatste dagen aan het strand / zwembad zijn ingegaan.

Liefs,

L.A.R.S.

1. Yaela en Quinty:
    13 mei 2011
    Wat zullen jullie met dubbele gevoelens Cenxi verlaten hebben. Maar ga nu nog even lekker genieten van strand en zwembad.
    Liefs Monique
  2. patricia:
    14 mei 2011
    ik zou zeggen geniet nog lekker van de laatste momenten in china......
    en een hele goede terugreis gewenst

groetjes patricia