Dag 15: Guilin

7 mei 2011 - Guilin, China

Waar: van Yangshuo naar Guilin, nu in Lakeside Inn guesthouse

Met slappe lach opgestaan: er waren 2 meiden om 08.00 uur helemaal kant en klaar aangekleed om naar de speelgoedhoek buiten bij het restaurant te vertrekken. Ze wilden ons niet wakker maken, maar bonkten over de houten vloer als een stel olifanten en kregen na vele keren rukken en trekken eindelijk de deur open en ondertussen werd er continu gecheckt of pa en ma niet wakker waren. Ray en ik volgden het hele tafereel onder onze klamboe en kwamen niet bij van het lachen. Uiteindelijk durfde Amy toch niet zonder toestemming te vertrekken en ging ze toch maar in mijn oor fluisteren of ze a.u.b. weg mocht. Stelletje deugnieten.

Na een prachtige rit van anderhalf uur zijn we vanochtend om ca. 11.30 uur in Guilin aangekomen. Het guesthouse Lakeside Inn ziet er perfect uit, op een fantastische lokatie bij het meer en nog geen 200 meter lopen van Central Square en de winkelbuurt. Ik ben elke keer weer verbaasd over de kwaliteit van de guesthouses, echt super.

Het is hier tropisch vochtig warm, elke stap levert straaltjes water op. We hebben besloten om naar het Seven Star Park te gaan. Als je eenmaal de karstgebergten rond Yangshuo hebt gezien dan ben je niet echt meer onder de indruk van Guilin. Het is een mooi park met wat speciale rotsen, grotten en een amusementspark voor kinderen. Natuurlijk moesten ze wel even in een aantal attracties: een kleine achtbaan en in een bal over het water lopen. In Nederland kijkt niemand ons na, maar hier zijn we blijkbaar een bezienswaardigheid iedereen kijkt eerst ons aan en dan de kinderen. Sommigen vragen de kinderen zelfs om met hun kind te poseren.

Na een korte break in onze AC kamer, zijn we het meer voor ons guesthouse gaan verkennen en daarna de stad in. Langs het meer loopt een soort “lovers lane”, allemaal paartjes die op de rotsen langs het meer romantisch voor zich uitstaren. Richting de winkelstraat werden we aangesproken door een grote groep scholieren van 11 jaar die samen met hun Engelse Laoshi op pad waren om hun Engels in de praktijk te brengen. De jongens verzamelden zich om Ray heen en de meisjes om mij heen. We kregen vragen over ons heen van “wat is uw favoriete huisdier”, “wat lust u graag”, “waar woont u” etc. en natuurlijk werden er ook vragen over Amy en Linds gesteld. Ze vonden het helemaal fantastisch en uiteraard werden de gesprekken beëindigd met een fotosessie.

Guilin is een moderne stad met dito winkels en prijzen. Niks geen outlet en de Disney outlet die ik tegenkwam had alleen volwassenmaten. Verder heel veel restaurants en bars. We hebben maar in de KFC gegeten want de komende dagen zal het alleen maar Chinees zijn. Het blijkt alleen niet zo makkelijk te zijn om bij de KFC te bestellen, want niemand spreekt Engels. Gelukkig is er een Engelse menukaart. Eén meisje was de klos en deed erg haar best: ok Seperite (Sprite) en ik kreeg een beker Cola, terwijl er duidelijk een tap met Sprite stond. Ik wees er naar en zij de “green button is Sprite”, reaktie: “ok” en ze kwam met melk. Vroeg ik om ketchup kreeg ik een lepel en uiteindelijk moest ze zelf heel hard lachen dat er op de witte zakjes die ze de hele dag uitdeelde ook gewoon “tomato ketchup” stond. Omdat ik niet in 1 keer de hele bestelling kon doorgeven, dat kon het meisje gewoonweg niet aan, kwam ik een paar keer terug en als ik bij een andere collega in de rij ging staan werd die gewoon weggebonjourd want ik was haar klant. Toen we weg gingen wist ze wel keurig “enjoy your stay” of iets wat er op leek te zeggen. Ik zei dan ook dat haar Engels beter was dan mijn Chinees.

Morgenochtend worden we om 05.30 uur met de taxi opgehaald en begint de reis naar Cenxi.We vliegen eerst naar Guangzhou en daar zullen we onze gids David ontmoeten en vertrekken voor een 6 uur durende autotrip naar Cenxi. Ik heb geen idee of we daar Internet hebben dus het kan zomaar zijn dat het eerstvolgende bericht pas woensdag a.s. wanneer we in Sanya (Hainan) zijn wordt geplaatst.

Lindsey is nog steeds heel koel over het feit dat ze naar Cenxi gaat, bijna onverschillig en dat terwijl ze er altijd graag naar toe wilde gaan en heel emotioneel over was. Ze zegt nu stellig niet in China te willen wonen. Omdat zij er rustig onder is, ben ik er zelf ook erg rustig onder. Onze verwachtingen zijn niet hoog gespannen, we gaan rustig beleven wat er wel of niet komen gaat.

Liefs van ons 4-en

L.A.R.S.

Berichtje van Amy

Hoj menseu wie er ook meekijken

Wzijn naar en andere plaats gegaan naar guilin

Wgaan morge hilvroeg vliegen en dan naar lindsey plaats ik ben in de agbaan gewuust

Doeiiiiii

1. Erwin, Yvonne en Gwen:
    7 mei 2011
    Hoi Hoi

Veel succes morgen in Cenxi!!! Zijn erg benieuwd hoe jullie dat allen ervaren!! Lezen iedere dag jullie "dagboek".
    En ... Amy .... hoe eng was de AGTBAAN?? Errrruuuuggg eng? of gewoon stoer

gr uit een zonnig en zomers Alblasserdam
  2. Yaela en Quinty:
    7 mei 2011
    Hoi reislustige familie,
    Wat een belevenissen weer, maar dat proberen zachtjes weg te sluipen klinkt mij bekend in de oren na de logeerpartij. Heel veel succes morgen met de vlucht en taxi vervoer naar Linds haar STAD Cenxi.
    Lieve groet van Yaela en Quinty (die vandaag een brilletje heeft uitgezocht wat toch wel erg nodig was)en een dikke kus voor jullie meiden.
    Liefs Monique en Eduard
  3. De Palies: