Dag 14: Yangshuo kookkunsten

6 mei 2011 - Yangshuo, China

Er zijn 2 meisjes die vandaag gewoon lekker hun ding willen doen en dat moet kunnen, dus de meiden gaan vandaag met de lego en playmobil spelen en tussendoor een beetje lezen en kaarten. Ray besluit om een wandeling te maken naar een plateau toe en daarna naar Yangshuo te fietsen om te pinnen en ik blijf bij de meisjes een beetje lezen en kletsen.

Dag 13 Fuli 085blog Dag 13 Fuli 093blog Dag 13 Fuli 103blog

Het is lekker weer en het is heerlijk toeven in de ligstoelen op het terras. Rond 12.00 uur komt Ray terug van zijn wandeling. Gelukkig waren wij niet mee want het bleek een hele gladde klim te zijn, niet geschikt voor kinderen. Hijzelf is een keer onderuit gegaan.

Om 15.30 uur hadden we een Chinese kookworkshop en werden we opgehaald voor een ritje naar de markt in Yangshuo. Eerst hebben wij ons met de Chinese chefkok en kookgroep (totaal 9 personen) door de levende vissen, slakken, slangen en kikkerafdeling gewerkt en daarna door de kruiden en groenten afdeling. Daarna kwam er een wat “gevoeligere” afdeling. De chefkok vroeg of de kinderen niet bang waren, maar die zijn wel wat gewend op een markt, de vegetariërs onder ons hadden het moeilijker. Hokken vol met levende kippen, eenden, konijnen en katjes en daarna de slagersafdeling met jawel gevilde hond, kat en alles wat je ook eerst levend had gezien. De meiden vonden het wel erg interessant, alleen de stank was niet uit te houden. Gelukkig had de chefkok alle boodschappen al gedaan en hoefden we niet zelf het vlees en de vis in te kopen.

Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 016blog Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 020blog Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 024blog

De kookworkshop was nog geen 100 meter van ons guesthouse vandaan. De keuken zag er perfect uit en zo was alles ook geregeld onder leiding van de Australische eigenaresse.

Lindsey en Amy mochten ook zelf koken onder begeleiding van 2 souschefs, Ray vond het maar niets dat zijn dochters met grote hakmessen aan het werk gingen en hij hield het hakmes zelf als een zaag vast. We hebben 5 gerechten gemaakt: gebakken aubergine, gevulde dumplings, kipfilet met cashewnoten, catfish in bier, wokgroenten. Het ging mij redelijk makkelijk af, ik weet dat als je Chinees kookt snel alles achter elkaar erin moet gooien, maar Ray kon het met moeite allemaal bijhouden. We hebben veel gelachen (alhoewel je goed moest opletten anders was je de draad kwijt), kregen nuttige tips en de recepten mee naar huis. Toen alles klaar was hebben we gezamenlijk onze gerechten opgegeten. Erg smakelijk. (Mam, ik heb je hierbij echt gemist!! Dit was helemaal jouw ding.). Ik heb korte video’s gemaakt en nog een apart receptenboekje gekocht. Dus iedereen die echt Chinees wil komen eten is t.z.t. van harte uitgenodigd. De keuken staat dan onder de bezielende leiding van Chefkok: Laymond Koendels.

Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 029blog Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 030blolg Dag 14 Yangshuo Kookkunsten 033blog

Daarna in ons guesthouse nog even een toetje gehaald: ijs voor de meiden en lekkere chocolade taart met koffie.

Morgen om 10.00 uur gaan we naar Guilin, eens kijken hoe het er daar uitziet.

Liefs uit China,

L.A.R.S.

1. patricia:
    hoi hoi,

Een lekker relaxed dagje dus voor jullie!! OOk wel eens lekker denk ik.
    Zo te lezen hebben jullie goed geoefend en zijn jullie nu thuis in de chinese keuken.
    Ik reserveer bij deze vast een plaatsje in huize Koendels. Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe recepten.
  2. Oma Frens:
    7 mei 2011
    Vonden het jullie niet eng en zielig om gevilde hond te zien hangen/liggen? Dat is dus niets voor mij. Het chinees koken, dat lijkt me wel héél erg leuk. Goed dat je een aubergine gerecht hebt leren maken, want dat zou ik wel willen maken. Ray, aan de klim, dat is dus niets bijzonders en dan nog onderuit gaan, dat is onze Ray ten voeten uit!! Ja, meisjes eens weer lekker met playmobil en lego spelen dat is ook weer eens lekker. Morgen naar Cenxi, en het kindertehuis. Laat gauw wat horen!
  3. Rob Syl en Qibei:
    Ha luitjes,
    Hebben jullie lekker chinees gekookt ben benieuwd naar. Leuk om jullie te volgen. Doe de meiden maar de hartelijke groeten.
    Liefs van RSQ