Dag 13: Fu Li

5 mei 2011 - Yangshuo, China

Waar: in Chao Long (bij Yangshuo), guesthouse Yangshuo Outside Inn

Nieuws: Foto's van dag 10 en 11 zijn ook geupload

Nieuws: Geen spierpijn voor Sandy, wat een afgetrained lijf! (No comments, please!)

Onze activiteiten worden een beetje door het weer bepaald en vandaag was het weer een ochtend miezertje, in de middag droog en rond 16.00 uur plensbuien.

Ondanks de miezer besluiten we naar Fu Li te gaan, een plaatsje gelegen op een halfuurtje rijden hier vandaan. We gaan heen met een taxi vanuit ons guesthouse en terug met openbaar vervoer. Fu Li staat bekend om beschilderde waaiers en ze hebben een oude stad.

We werden afgezet langs de hoofdweg en die zag eruit als iedere Chinese stad: een rommelige aanblik, veel mensen en niets interessants te zien. We hadden geen kaart dus maar een beetje rondkijken. Het was marktdag dus eerst maar over de markt lopen. De meiden keken hun ogen uit: kippen en eenden in manden, alle delen van dieren gevild en wel, maar met ogen, dode slangen voor medicijnen enz. enz. Ze vonden het kaalplukken van een dode eend erg interessant, maar Ray bleef op gepaste afstand staan want die houdt hier helemaal niet van.

Na de markt gingen we op zoek naar de oude stad, in onze beste Chinees gevraagd naar Liao Jie helaas zonder resultaat. Gelukkig kwamen we “blanken” met een gids tegen die ons verder konden helpen.

In de oude stad had je veel schilderateliers, borduursters, kleermakers en new “old” antiques. Ray dacht wel een heel oud Chinees telraam te hebben gescoord, maar helaas lagen in de kraampjes erna overal hetzelfde telraam. Bij de familie Peng hebben we mooie pentekeningen van de omgeving gekocht. Je durft gewoon niet af te dingen, zoveel werk en in verhouding vragen ze er niet veel voor.

Aangekomen op de kade bij de Li River zagen we dat je ook met een 4 – 6 persoons raft stroomopwaarts terug kon varen naar Yangshuo. Omdat we de Li River nog niet hadden bevaren, leek ons dat wel een goed idee. De Li River is eigenlijk de bekende rivier van Guilin naar Yangshuo, maar de Yulong River die we 2 dagen geleden hebben gedaan en vlak langs ons guesthouse loopt is véél mooier. Na een tocht van circa 1 uur kwamen we in Yangshuo aan, daarna richting Xi Jie (Weststreet) gelopen even kijken wat deze bekende straat te bieden heeft. Het is een aaneenschakeling van Tibetaanse / Yunnan stalletjes met allerlei koopwaar die je niet nodig hebt, veel westerse café’s en restaurants. Voordeel is wel dat als je naar het toilet moet, je overal westerse toiletten hebt en het dan erg handig is om kinderen bij je te hebben zodat je ook in de chique hotels gebruik mag maken van het sanitair.

Gezien het weer hebben we besloten om ons reisplan enigszins aan te passen. Eigenlijk zouden we morgen, vrijdag 6 mei naar Pingan gaan (rijstvelden) en overnachten in een Zhuang dorp, echter gezien het wisselende weer met veel bewolking en het feit dat de paden veel te modderig zijn (er lopen geen wegen naar en door het dorp) hebben we besloten om dit te annuleren (gelijk ook een reden om nog een terug te komen). We blijven nu dus 1 extra nacht in Yangshuo, gaan 7 mei in de middag naar Guilin (1 uur rijden) om zondagochtend 8 mei de vlucht van 07.00 uur naar Guangzhou te nemen.

Voor morgen staat er nu een kookworkshop op het programma, we gaan met z’n 4-en een Chinese maaltijd op tafel toveren en krijgen de recepten mee. We zijn benieuwd!

Liefs,

L.A.R.S.

1. Oma Frens:
    6 mei 2011
    Wow, een Chinese kookworkshop, ben benieuwd wat het menu zal worden. Toch jammer, dat jullie niet naar het Zhuang dorp kunnen, dat is toch de stam van Linds?
    Mooie foto's vooral het raft met parasol en ligstoel. Ray, je zit daar echt als de grote tuan. Geniet, geniet, geniet!!!!!
  2. Yaela en Quinty:
    6 mei 2011
    Tjeempie de peempie wat een belevenissen!! Helaas dat jullie niet naar het Zhuang dorp kunnen, maar jullie hebben al heel veel moois gezien en er staat natuurlijk nog heel veel moois in het verschiet.
    Leuk dat jullie die kkokworkshop gaan doen en wij houden ons graag als slachtoffer bij het thuis uitproberen. Geniet en onze meiden willen graag gauw contact met jullie als jullie weer thuis zijn.
    Dikke kus voor Linds en Aimsy
    Liefs Monique
  3. tante Pienie:
    6 mei 2011
    Gaat het om eten dan is het altijd leuk en leerzaam! Leuk dat je workshops ter plekke kan regelen. Linds en Aims kunnen nu dus ook wat Chineze karakters schrijven, de ene met details en de andere in "grote lijnen"... Ik vind het knap, hoor!
    Succes met het koken en goed onthouden, hoor meiden! Thuis kunnen jullie dan gewoon doorgaan met oefenen maar pas wel op voor die grote vlammen onder de wok!
  4. Louise:
    6 mei 2011
    Kunnen we alvast reserveren voor als jullie thuis uitgeoefend zijn met koken?;-)
    Dat jullie knappe grietjes zijn, dat wisten we al, maar wel erg leuk om weer te lezen! Veel plezier morgen!
    xx