Dag 12: Yangshuo, fietsen en varen

4 mei 2011 - Yangshuo, China

De hele week werd regen opgegeven, maar tot onze grote verrassing is het vandaag schitterend weer. De omgeving ziet er hierdoor weer totaal anders uit. We besluiten om na het ontbijt op de pedalen te gaan, dus een tandem en een mountainbike met kinderzitje gehuurd.

Dag 12 Yangshuo 045blog Dag 12 Yangshuo 021blog Dag 12 Yangshuo 058blog

Onze route zou eerst gaan naar de Dragon Bridge en daarna zien we wel. Gewapend met een routekaart gaan we op pad. Omdat het de afgelopen dagen zwaar geregend heeft kun je je voorstellen dat de smalle dirtroads, mudroads zijn geworden. Ik ben dan ook erg blij met de brede banden, waardoor ik beter mijn weg kan vinden tussen alle grote modderplassen door. Ray op zijn tandem is een stuk minder wendbaar. Amy kan op de tandem meetrappen, Linds haar benen zijn te kort en zit bij mij achterop. Onderweg wisselen de meiden onderling, maar Linds zit als een amazone achter haar vader op de tandem. Het is een schitterende route: langs rijstvelden, tuinen, visvijvers en door afgelegen dorpjes. Onderweg gaan we een paar keer fout, maar we blijken door een man op een brommer en een vrouw op een fiets te worden gevolgd en zij geven door aanwijzingen.

Al snel hebben we door dat onze persoonlijke gidsen ons een boottrip over de rivier willen verkopen en later blijkt dat het zelfs man en vrouw zijn. De tocht naar de Dragon Bridge duurt ca. 1,25 uur inclusief fotostops. Ondertussen begint de zon goed te schijnen en is het toch wel warm en onderweg hebben we allemaal maar onze extra kledinglaag uitgetrokken. Omdat een boottocht over de Yulong River een “must” is, stellen we onze begeleiders niet teleur door bij hun twee bamboerafts te huren. Samen met onze fietsen worden we op een ligstoel met parasol boven ons hoofd op het raft gepland en gaat onze bootsman met de bamboestok aan het werk. De meiden hadden ieder een waterpistool dus weer dikke pret.

Dag 12 Yangshuo 061blog Dag 12 Yangshuo 066blog Dag 12 Yangshuo 067blog Dag 12 Yangshuo 084blog

Na een ca. 1,5 uur durende vaartocht die werkelijk schitterend was (je gaat er bijna spontaan gedichten van schrijven), komen we aan bij het raftstation. We worden met fiets en al op de kant gezet en besluiten verder te fietsen naar Moon Hill. Onderweg komen we diverse mensen tegen die ook bij ons in het guesthouse zitten en we fietsen een tijdje samen tot de brug. Eeeeh brug, de traptreden waren er wel en de rivier ook maar geen brug. Daar stonden we. Natuurlijk waren er wel bamboerafts die ons naar de overkant wilden brengen voor een toeristenprijs, geen keus dus kom maar op. Maar toen de familie Koenders 4 man sterk op het raft stond (de fietsen stonden op een ander raft), begon het spul spontaan te zinken. Schoenen, sokken, broeken nat, paniek en gelach. Ray kon gelukkig snel naar het fietsraft springen en uiteindelijk toch nog de overkant gehaald.

Dag 12 Yangshuo 094blog Dag 12 Yangshuo 102blog Dag 12 Yangshuo 105blog

We besloten om door te fietsen naar Moon Hill een berg met een doorkijkgat in het midden. De weg erheen was niet geheel vlak, dus veel gesteun en gekreun. Ook weet ik weer precies waar de fietsbotjes zitten. In een leuk hotelletje langs de rivier even gegeten en gedronken en weer door. Uiteindelijk werd het toch wel laat en lag Moon Hill toch nog veel verder dan gedacht en omdat we de terugweg ook weer moesten klimmen hebben we besloten om terug te gaan.

Heel moe maar voldaan kwamen we rond 17.00 uur weer in ons guesthouse aan. Ik ben bang dat ik morgen tot niets in staat ben. Na een warme douche lekker eten: bbq duck met plumsauce, lekker hoor. Als toetje toffee appels (die moet ik thuis eens maken) en dan met een vol buikje onze “hut” in.

Hopelijk morgen weer zo’n heerlijke dag met mooi weer.

Groetjes,

L.A.R.S.

Lieve kijkers ik heb gefietst op het platen land en er was en mevrouw die volgde ons .maar

We wilde naar de brug. en ze volgde ons en we wisten niet warom ze ons vogde en toen waren we bij het huis en toen zagen we de meneer die ook bij ons was fietsen en die zij warom we agter volgt werden En meneer en mevrouw zij dat ze man en vrouw waren die gewoon zenten wilden ver dienen en dat was het verhal weer van daag.

Van lindsey en en vraag aan oma hoe is het met het konijn geev astu blievt ant word op de vraag oma en doei kijkers

1. patricia:
    4 mei 2011
    tjonge jonge wat een activiteit allemaal, maar wel leuk om op allerlei verschillende manieren china door te trekken denk ik.
    en ja bij het voorval met het zinken had ik wel even om een hoekje willen kijken want volgens mij heeft dat er wel leuk uitgezien. En linds bedankt voor je verhaaltje....
  2. Oma Frens:
    4 mei 2011
    Hallo lieve lezers in China.Oh, oh, oh, wat hebben jullie toch een prachtige reis. Heerlijk.zoveel avontuur. Ja, Pad, morgen ben je gebroken, maar ach, wanneer doe je weer zo'n reis, toch, dus 't is de moeite van zadelpijn en spieren waard. Geweldig, in gedachten zie ik zo de plaatjes van de bergen met de padivelden. Straks mag ik met al de foto's ook mee genieten.
    Lindsje met het konijn gaat het goed. Elke dag ga ik of opa even naar Loetie en wordt hij liefdevol geaaid, dus geen zorgen het gaat allemaal goed, hoor! Toch, leuk dat jij ook een verhaaltje hebt geschreven, ondanks dat je moe bent. Geef je Amy ook een knuffel van ons. Tot de volgende keer.