Dag 19 t/m 22: Sanya - Het laatste bericht!

14 mei 2011 - Sanya, China

Heel veel zon en heel vochtig dat is Sanya, het zuidelijkste puntje van China. De dag temperatuur is minimaal 33 gr C en het zeewater is 29 gr C, niet echt verkoelend dus en het zwembadwater al helemaal niet. Het strand is mooi geel, de palmen zijn groen, de zee is heel blauw. Het beste is: niet bewegen! En dat doen we dus ook zo min mogelijk.

Dag 18 tm 22 038blog Dag 18 tm 22 040blog Dag 18 tm 22 055blog

We hebben heel decadent een douche (met schermpje) op ons balkon (naast een luxe binnen badkamer), wat je hier mee moet is ons een raadsel behalve dat het wel wat exhibitionistisch is, zeker als je weet dat de vleugel er naast op je balkon kan kijken.

We zitten nu tussen de rijke Chinezen, heel apart volk en we blijven ons verbazen. Ze zijn snel rijk geworden, hebben geen idee hoe ze met geld om moeten gaan, lekker arrogant, willen er Westers uitzien maar slaan de plank volledig mis en worden absoluut niet gehinderd door manieren. ’s Ochtends aan het ontbijt verschijnen de dames in avondkleding, standaard op stiletto’s en de heren dragen een Hawaï bermuda met dito blouse, uiteraard ontbreekt de flatteuze zonnehoed met mega Minnie Mouse zonnebril niet. Als ze opscheppen zijn de borden minimaal 15 – 20 cm hoog afgeladen en dan wordt of de helft weggegooid of ze stoppen alles in hun tas en nemen het mee. We hebben de Chinese versie van Paris Hilton ook al gespot. Dan zijn er dames die om de 10 passen een pose aannemen en het vriendje of de echtgenoot die er achteraan loopt maakt dan foto’s en zo lopen ze het hele hotelterrein over. Dit laatste vindt Amy echt geweldig, want die houdt ook erg van poseren (daar komt het Chinese gen om de hoek kijken). Als je al blonde hoofden ziet, dan zijn het Russen. Het personeel spreekt beter Russisch dan Engels en als je de drankenkaart opent staat er boven aan “Smirnoff”, dat zegt genoeg. De prijzen zijn bizar, duurder dan een 5* hotel in Nederland. Een kopje koffie kost “alleen maar” Eur 4,25.

Zoals gepland hebben we de afgelopen dagen alleen maar gerelaxt. Zwemmen, lezen, spelletjes doen en weer zwemmen. De meiden vermaken zich best, die kunnen wel de hele dag in het water liggen en achter elkaar van de waterglijbaan af gaan. Beiden zijn ondanks het dikke insmeren toch wat verbrand op de schouders en Amy heeft last van een soort warmte uitslag, dus die moet met een t-shirt aan zwemmen. Er zijn wat kinderen van hun leeftijd en gelukkig speelt taalbarrière bij hun geen rol.

Dag 18 tm 22 061 Dag 18 tm 22 084blog Dag 18 tm 22 085blog Dag 18 tm 22 090blog

De meiden zijn nu ook al een beetje aan het verwerken wat ze de laatste weken hebben meegemaakt en gezien en eindelijk zijn ook bij Linds de emoties van de laatste dagen eruit gekomen. Goed ingeschat, dat dat hier in Hainan zou gebeuren. Het is ook niet allemaal makkelijk te bevatten als je pas 8 jaar bent. Voorlopig heeft ze te kennen gegeven met niemand, dan alleen met ons, over de afgelopen dagen te willen praten, omdat ze er zelf nog heel erg onzeker over is en niet weet hoe ze e.e.a. onder woorden moet brengen.

Dit is dan het laatste bericht uit China. We hebben er lang naar uitgekeken, maar de 3 weken zijn voorbij gevlogen. Wat hebben we veel gezien en genoten, het was meer dan dat we hadden verwacht. China, het moederland van onze dochters had al een speciale plek in ons hart, maar is nu nog meer eigen geworden. We zijn dankbaar en voelen ons bevoorrecht dat we deze reis konden maken en hopen ook in de toekomst nogmaals naar dit mooie land te mogen afreizen (ha, ha en als je mij kent dan weet je dat ik de route voor de volgende reis al klaar heb liggen …. En Ray maar weer centen tellen).

Nogmaals iedereen bedankt voor de leuke reakties op ons reisblog en we hopen dat jullie op afstand ook een beetje genoten hebben van onze reis door het China moederland.

Tot ziens!

Liefs,

Lindsey, Amy, Raymond, Sandy

1. Louise:
    15 mei 2011
    Goede reis terug allemaal!
    Tot van de week, dikke kus van ons
  2. Ton:
    12 maart 2012
    Hoi,
    Wat een prachtige reis hebben jullie toch gemaakt. Wisten jullie dat iemand van de Cenxi-yh groep een paar maanden later Lindsey place bezocht, en daar ontdekte dat jullie daar ook geweest waren...
    Jullie mailadres lijkt veranderd, dus mail ons voor meer info.