Dag 7: Shaxi

29 april 2011 - Dali, China

Eindelijk weer een ochtend lekker kunnen uitslapen op onze “zachte” bedden (houten plank met een dun matrasje). ’s Avonds koelt het hier behoorlijk af, dus dan is het heerlijk om onder het dekbed + extra dekens te kruipen.

In de ochtend hebben we eerst een wandeling gemaakt door en om het stadje Shaxi heen. Met de zon erbij ziet het er heel anders uit. Vandaag was het druk overal kwamen mensen vandaan om naar de markt te gaan om te kopen en verkopen. De markt was heel kleurrijk en we bleven dan ook foto’s maken. Onze gids heeft ons diverse dingen laten proeven: verse tamarinde, een of andere kleefkoek met zaadjes (leek net vogelzaad), gedroogd fruit en daarna gesuikerd (dit kende ik wel van mijn oma) en nog wat andere ondefinieerbare zaken. De meisjes proeven alles en vinden het vaak nog lekker ook. We hebben appels gekocht en mooie geborduurde Chinese schoenen voor de meiden.

Dag 7 Shaxi 003blogDag 7 Shaxi 009blog Dag 7 Shaxi 014blog Dag 7 Shaxi 020blog Dag 7 Shaxi 022blog

In de middag moesten we weer aan onze conditie werken en hebben we weer heerlijke wandelingen gemaakt door het prachtige landschap. Eerst naar “the white horse dragon pool” een bron waar het irrigatiesysteem van het erbij gelegen dorp begint. Van daaruit hebben we een trekking gemaakt; lopen over smalle dijkjes en oppassen dat je niet in de modder of het water valt. Kijken naar de mensen die werken op het land.

Dag 7 Shaxi 059blog Dag 7 Shaxi 064blog Dag 7 Shaxi 069blog Dag 7 Shaxi 082blog

In de dorpen is het rustig, je ziet bijna geen mensen. De meesten zijn aan het werk op het land of naar de markt. Vanochtend liepen de mannen met hun gereedschappen op hun rug langs ons guesthouse. Sommigen moeten uren lopen met zware manden op hun rug om thuis te komen van de markt. Niet ver van ons guesthouse is de school er lopen hier veel kinderen langs, wij kijken naar hun en zij naar ons. Best vreemd om Linds en Amy zo te zien; Chinese westerse meisjes tussen "echte" Chinese meisjes. De vraag "wat als?" komt dan toch weer op.

Dag 7 Shaxi 104blog Dag 7 Shaxi 135blog Dag 7 Shaxi 111blog Dag 7 Shaxi 142blog Dag 7 Shaxi 151blog

Het is hier heerlijk relaxed, de wereld gaat aan je voorbij. De koffie is hier trouwens heerlijk, alleen hebben ze hier geen lekkere taartjes. Na zo’n dag lopen zou dat er bij mij wel in gaan, ha, ha.

En hoe gaat het verder met Lindsey en Amy? Ze vinden het wandelen leuk en genieten van de natuur. Onderweg komen we eekhoorntjes, vissen, ezels etc. tegen en dat vinden ze geweldig ze leren over allerlei nootjes en planten, proeven peultjes en groene boontjes van het land, gaan tarwe plukken en nog veel meer. Gelukkig hebben we volgens Amy geen last van “hymalariamuggen”. Lindsey zegt hier soms wel te willen wonen, Amy niet “ik wil niet hard werken” zegt ze, de kleine luilak.

Na het wandelen is het heerlijk om even te hangen in de “woonkamer” van ons guesthouse. Na het eten gelijk naar de kamer, want morgen gaan we weer een eindje rijden om vervolgens in Dali te overnachten.

xxx

L.A.R.S.

Bericht van Lindsey

Lieve kijkers het was hel leuk. Tip voor de meisjes die uit China komen je moet er veel wandelen maar dat is best leuk doei

Van lindsey

1. patricia:
    29 april 2011
    hoi hoi,

dat is zeker wel lekker denk ik een ochtendje uitslapen. Het zou dan fijn zijn als de bedden wat zachter waren toch!!
    Het is fijn dat de meiden tijdens de wandelingen genoeg te zien en te doen hebben zo houden ze het ook goed vol. Sowieso is het allemaal bijzonder en willen ze graag alles weten.
    Ik denk toch dat jullie wat eerder naar china hadden moeten gaan dan had ik nog plezier gehad van alle leuke spulletjes due jullie nu kopen, zoals nu de geborduurde schoentjes haha.
    Nou ik wacht weer op de foto's want dat maakt de verhalen toch wel compleet.
    Groetjes
  2. Yaela en Quinty:
    29 april 2011
    Wat een belevenissen maken jullie mee, helemaal geweldig!! De foto van dat meisje wat een scheet kan ze niet stiekum mee naar Nederland??, Wij maken wel een plekje voor d'r. De schoenen van de meiden zijn ook helemaal super. Als Yaela die ziet?!
    Geniet, Geniet en Geniet.
    Liefs Monique
  3. Lydia Gross:
    30 april 2011
    Bijzonder om jullie meisjes tussen de andere Chinese schoolkindertjes te zien zitten. Kan me Sandy's gedachte "What if" me goed voorstellen. Mooie foto's hoor jongens! Fijne dag, Nederland gaat vandaag Koninginnedag vieren.