Dag 8: van Shaxi naar Dali

30 april 2011 - Dali, China

Oranje boven (voor de Palies, beneden :-)!

Alweer de laatste dag van onze Yunnan trip, wat een mooie bijzondere provincie is dit. En dit komt niet in de laatste plaats door onze gids Elena.

Vanaf Shaxi rijden we circa 2 – 2,5 uur naar de hot springs, we weten niet wat we er van moeten verwachten maar dat komt vast wel goed. De route is in ieder geval weer schitterend, heel veel kleine dorpjes en lapjes grond die druk worden bewerkt. De knoflook wordt op veel plaatsen geoogst en dat is, vind ik persoonlijk, niet een onaangename lucht. De wegen zitten soms vol gaten, we rijden namelijk over de oudste weg tussen Dali en Lijiang. Op dit moment is men bezig aan een mega project: het aanleggen van een expressway tussen genoemde steden en dat gaat zoals alles in China in een razendsnel tempo. Het gevolg is wel dat je overal hopen steen en puin hebt liggen. Als de expressway klaar is zal de gemiddelde reistijd met ruim de helft afnemen (nu 4,5 uur).

De hot springs blijken wel natuurlijke bronnen te zijn, maar er is een mooi groot zwembad aangelegd. Er is zelfs een heuse sportwinkel met badpakken, bikini’s, zwembanden etc. De meisjes zijn door het dolle en binnen no-time liggen ze in het hele warme bad te spartelen. Wat een verrassing. Ook Mr Hui onze driver gaat zwemmen, maar Lindsey zwemt beter dan hem. Wij blijven op de kant geen zin om later weer af te drogen en aan te kleden.

Dag 8 Dali 189blog

Na ruim een uur waterpret rijden we verder naar Dali. Dali ligt aan een ontzettend groot lang gerekt meer, het Erhai meer. We zitten nu nog maar op 1800 meter hoogte, het wordt beduidend aan warmer en het landschap ook wat droger. In de omgeving van Dali bestaat het transport vaak nog uit paard en wagen en dat is precies wat wij gaan doen, nadat we eerst hebben gelunched in een restaurant langs de weg. En ja hoor … zit daar een Nederlands gezin met 3 adoptiekinderen + 1 bio, het zal niet waar zijn. Ze zijn o.a. in de plaats geweest waar “onze” Yaëla ook vandaan komt en kenden haar in ieder geval van naam.

Na de lunch wat het paard en wagen tijd. De meiden zaten met een glimlach van oor tot oor voorop de bok en mogen “zelf” mennen. We rijden door het land en hebben geluk dat er een speciale tempel ceremonie is, waar alle oude vrouwen uit het dorp aan deelnemen. De oude vrouwen onderhouden hier alle religieuze handelingen, want de jonge vrouwen moeten op het land werken. Het is erg kleurrijk, alleen van alle (wier)rook krijgen we branderige ogen en blijven dus niet al te lang hangen.

Dag 8 Dali 228blog Dag 8 Dali 238blog Dag 8 Dali 216blog Dag 8 Dali 225blog

Als laatste gaan we nog naar een theeplantage, omdat we daar te laat aankomen zijn de theepluksters helaas al naar huis maar desondanks toch nog een leuke wandeling gemaakt met mooi uitzicht op Dali en het Erhai Meer.

Dag 8 Dali 243blog

Dali is een grote stad en in totale stadsregio wonen ca. 3 miljoen mensen. Net als Lijiang heeft Dali een “old town”, echter mede door de Overheid, gevechten etc. is de old town jaren geleden afgebroken en rond 1980 weer opnieuw opgebouwd. Onze Guesthouse, Jade Roo, ligt tegenover een van de stadspoorten. Het guesthouse is weer spik en span, we hebben een family suite: 2 slaapkamers met daarvoor een hal en badkamer (eur 24!). Grote verrassing was dat ze APPLE PIE met IJS hadden. Toch wel heerlijk hoor, zo’n Westerse hap.

Na een korte break in het guesthouse zijn we ’s avonds de old town ingegaan. Wow: shopping paradise! De hele stad is opgezet voor toeristen, dus voor authentieke Chinese zaken moet je hier niet zijn, maar het is hier wel gezellig. Veel bars, restaurants, winkeltjes … en spot goedkoop. Jammer genoeg, vliegen we morgenochtend door naar Kunming en verder naar Guilin, dus geen shop tijd.

Dag 8 Dalii 262blog

Nog een laatste diner samen met Elena, waarin Lindsey het helemaal naar haar zin had en uit volle borst haar hele repertoire ging zingen, hebben we de nacht in Dali doorgebracht.

Groetjes,

L.A.R.S.

1. Yaela en Quinty:
    1 mei 2011
    Hoi wat een mooie verhalen.
    Ja we wisten dat Marion en familie naar China zouden gaan. Maar dat je ze zou treffen, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Hun oudste dochter komt uit de zelfde plaats als Yaela.
    Groetjes uit Zeist.
  2. Oma Frens:
    1 mei 2011
    Hallo, ik mis de berichtjes van onze Weitje. Waar blijf je, de kijkers wachten op jouw mooie verhalen van de dag!!!!
    Hug van mij
  3. Atje Hendricks:
    18 mei 2011
    Wat heerlijk dat warme zwembad zeg, en wat een tochten maken jullie, tevel om ineens te behappen voor mij, ga het rustig over en over lezen !