Dag 6: van Lijiang naar Shaxi

28 april 2011

Waar: Shaxi (ShaShee), guesthouse 58 Yard

Na een lange dag zijn we laat in de middag aangekomen in Shaxi, een vredig eeuwenoud stadje op zo’n 2,5 uur rijden van Lijiang vandaan.

We hadden één regenbui vandaag die niet is opgehouden, maar we lieten ons niet klein krijgen om 10.00 uur ’s ochtends zat de familie Koenders al hoog en droog (met charmante hoed) te paard bij het Lashi Lake. Ray en ik ieder met een kind voorop op een paardje, die ik niet benijdde. De meiden vonden het natuurlijk geweldig, maar na een halfuurtje rijden had ik wel een paar O benen. Uiteraard moest er ook nog een rondje gevaren worden op het meer, dus gewapend met paraplu toch een rondje gedaan (wat voelden we ons een stel stomme toeristen). Bij mooi weer kun je tegelijkertijd ook vissen, maar dat zat er vandaag helaas niet in.

Dag 6 Shaxi 020blog

Na het Lashi Lake hebben wij de regio Lijiang verlaten en zijn we richting Shaxi gaan rijden. Onderweg hebben we twee tempels bekeken. Anders dan bijvoorbeeld in Thailand of Indonesië, liggen de tempels in China ver weg van de bewoonde wereld en dat hebben we geweten. Wow, voor mijn gevoel hebben we vandaag wel 1000 of meer traptreden beklommen of afgedaald.

Dag 6 Shaxi 025blog Dag 6 Shaxi 031blog Dag 6 Shaxi 039blog

De tempels die we hebben bekeken liggen beide op de Shibao Mountain. De ene is bekend om de wilde apen en de andere om allerlei religieuze beeldhouwwerken in de grotten/rotsen. Een hele wandeling, met fantastische uitzichten als je niet met je hoofd in de wolken en regen liep. De apen vonden de meisjes natuurlijk geweldig en dat deed hun het vele traplopen vergeten. Elena hield ze ook goed bezig door allerlei verhaaltjes te vertellen over feetjes die in wolken vlogen. De apen zijn gelukkig bang voor paraplu’s dus ik liep voortdurend met die van mij te zwaaien, want ik vind die beesten maar niks. Na het vele traplopen waren we allemaal doodmoe. Gelukkig moesten we nog 1 uur naar Shaxi rijden, dus we hadden tijd voor een powernap.

De route naar Shaxi was mooi, overal zag je kleine lapjes grond die druk werden bewerkt. Op dit moment is men jonge rijst en tabaksplanten aan het aanplanten. Verder zagen we heel veel bloemen en paarse velden. Ik dacht dat het lavendel was, maar helaas het bleek om ordinaire bloemen te gaan, gekweekt voor varkensvoer.

Shaxi ligt aan de oud Tea & Horse Trail en was het handels- en ontmoetingscentrum van diverse horsemengroups. In het zuiden van Yunnan wordt thee verbouwd en tot ca. 1949 werd de thee van hieruit via de Trail vervoerd naar noordelijke plaatsen als Lijiang, Shangri-la en Lasha (Tibet). Je had de horsemengroups die reden vanuit het zuiden naar Shaxi en je had de horsemengroups die de thee vanaf Shaxi verder naar het noorden brachten, in totaal kon dit wel een jaar duren. Als je in Shaxi loopt en je ogen dicht doet kun je je nog helemaal voorstellen hoe het hier honderden jaren geleden aan toeging. De straatnamen verwijzen nog naar de horsemengroups die er verbleven. Shaxi is (gelukkig) nog niet bekend onder het grote toerisme, waardoor het zeer authentiek is. Er zijn een aantal guesthouses, maar hier verblijven alleen backpackers.

Dag 6 Shaxi 088blog Dag 6 Shaxi 089blog Dag 6 Shaxi 091blog

We werden verrast door het guesthouse 58 Yard waar we twee nachten zullen blijven, een oase van rust en zo ontzettend netjes en schoon. We hebben een hele grote kamer met 2 mega dubbele bedden, douche, wc en wastafel. Ook hebben we hier Jimmy de huishond, dus Linds en Amy willen niet meer weg.

Dag 6 Shaxi 065blog

In dit gebied kan je volgens onze gids het beste bij moslims eten, die hebben het smakelijkste eten en zijn het schoonste (voor Chinese begrippen). Als de keuringsdienst van waren hier langs komt worden alle tenten direct gesloten. Het vlees wordt buiten op een houten krukje in stukken gehakt en daarna in een teil gegooid of opgehangen. Wij zijn gelukkig niet zo kieskeurig en worden iedere keer weer verrast met allerlei onbekende ingrediënten. Vanavond hebben we heerlijke beef stew gegeten (ja, van dat houten krukje) en vanmiddag stond er …. Azaela (bloemen) op het menu. Eerlijk gezegd smaakte het nog lekker ook, dus we kunnen onze groenten nu ook in de Intratuin kopen. Ongelofelijk maar waar: Lindsey geniet van het eten, die werkt kommen vol maïs gebakken met knoflook (die zij en Amy zelf mochten pellen) en rijst naar binnen. Het eten met stokjes heeft ze helemaal onder de knie en als ze eet HOOR je de Chinese in haar: veel smakken!

Dag 6 Shaxi 075blog Dag 6 Shaxi 096blog

Ook een overwinning voor Lindsey: vandaag twee keer een hurktoilet overleefd! Helaas Amy klapt nog steeds dicht.

Elena onze gids weet heel erg veel van de natuur en de diverse minderheidsgroepen. In een apart hoofdstukje een korte uitleg over de minderheidsgroepen die wij hier tegenkomen.

Morgen is de wekelijkse markt in Shaxi, dit moet een kleurrijk schouwspel zijn, daarna gaan we naar de hot springs.

Tot morgen maar weer.

Groetjes,

L.A.R.S.

Berichtje van Lindsey & Amy

Lieve kijkers ik heb heel veel apen ge zien en weten jullie waar ze zaten ? los en wild op en berg . en we gaan morgen naar de markt . en ik heb heelveel majs op. en we heben veel ge klommen op de bergen . en we eten hier 3 keer op en dag warm. En we heben heel veel ge loopen en we heben ook paard ge reeden en mama proobeerde om op het paard te blijven ziten en te balanzeere op het paard maar toen we weer trug waare toen gingen we op en meer vaare maar ik hat en beetje water vrees en we zijn in en ander kesthuis en we heben leker ge geeten

En we wilde gaan vise maar het mieserde en beetje op de berg waar we heen gingen met de outo dus we maar we heben het heel leuk in China dus we gaan er teegen aan heele lueke vakantie doei van lindsey doei mense die kijken en en lueke dag nog voor Julie en en Tip voor haline, yaela en quinty het is er warm je ver brand je bijna en het is er mooi

1. Lydia Gross:
    30 april 2011
    Luitjes, geweldig jullie belevenissen!!! Ik geniet volop en kan me de (soms mallotige) situaties waarin jullie je bevinden heel goed voorstellen. Tja, onze leef- en eetstijl moet je met zo'n dergelijk bezoek even uitschakelen. Ben blij dat het vlees van het krukje jullie wel gesmaakt heeft. Als ik de volgende keer bij jullie thuis kom, wil ik wel een Azalea-gerecht proeven.