Dag 5: De omgeving rond Lijiang

27 april 2011 - Lijiang, China

Waar: Snow Mountain, Baisha, Shuhe

Vandaag hebben we een heerlijke dag gehad, we zijn op stap gegaan met onze gids voor de komende 5 dagen: Li Chung (Elena). Elena heb ik via een internetsite voor Chinese gidsen gevonden en is echt een hele leuke jonge vrouw die Engels heeft gestudeerd en in deze regio is opgegroeid. Ze had gelijk contact met de meisjes en je ziet dat ze veel plezier heeft in haar werk.

Onze eerste trip vanochtend was naar Snow Mountain, de enige witte bergtop die je ziet vanuit Lijiang. We zijn met een kabelbaan naar boven gegaan > 3000 mtr en hebben daar een 2 uur durende wandeling gemaakt door Spruce Meadow. Hier heb je grote kans om yaks te zien, maar vandaag speelden ze verstoppertje en wij hebben ze niet gevonden. Elena ging samen met de meisjes paddestoelen en allerlei vruchtjes zoeken, dus die hadden het helemaal naar hun zin. Af en toe kwamen er berggeiten en paardjes voorbij lopen en dat leidde weer goed af. Door Elena’s ervaring wist ze ook alle grote Chinese reisgroepen voor te blijven en zaten wij steeds als eerste op de beste plek van de bus bij deze attractie. Verder reizen wij met een privé minibusje.

Dag 5 Lijiang 005blog Dag 5 Lijiang 007blog Dag 5 Lijiang 018blog Dag 5 Lijiang 022blog

Het weer werkt overigens prima mee, boven op de berg was het heerlijk met zon en is het lekker in een shirt met lange mouwen en toen we net in de auto zaten begon het te regenen.

Hierna zijn we naar het plaatsje Baisha gegaan, een plattelandsdorpje waar we hebben gelunched en een wandeling hebben gemaakt. De lunch was in een soort garage met eenvoudige meubilair, maar smaakte prima. De groenten die je hier krijgt smaken ècht naar groenten en komen zo vers zonder pesticiden van het land. Ook de paddestoelen smaakten heerlijk, alleen eggplant (aubergine) konden we niet zo waarderen, beetje slijmerig. De wandeling door het dorpje was heel leuk, je ziet hier verder geen toeristen waardoor je echt een indruk krijgt hoe de mensen hier leven. Enkele kindertjes (meestal jongetjes) die we onderweg zagen hebben we een ballon gegeven en ondanks dat ze eerst verlegen zijn, zwaaien ze ons daarna vrolijk uit.

Dag 5 Lijiang 024blog Dag 5 Lijiang 025blog Dag 5 Lijiang 032blog Dag 5 Lijiang 036blog

Met Elena hebben we onderweg leuke gesprekken over de leefgewoonten tot en met de een kind politiek en hoe zij van plattelandsmeisje ver van de bewoonde wereld toch tot de universiteit is gekomen.

Vanuit Baisha zijn we naar Shuhe gegaan. Shuhe lijkt wat op Lijiang alleen veel kleinschaliger, minder toeristisch dan Lijiang. Ook hier loopt door de hele stad een watersysteem die direct uit de bergen komt met zuiver water. Het water heeft door de mineralen een mooie jade groene kleur en Elena vertelde aan de meisjes dat als je gaat zingen er bubbels uit de grond komen, dus Linds heeft haar mooiste gezang laten horen. Op dit watersysteem komt geen riool uit. Het water wordt gebruikt om te koken, groenten te wassen en kleding te wassen.

We zijn trots op de meiden want ze lopen hier echt heel veel. Ze passen zich goed aan en genieten van de kleine dingen om zich heen: rozen in alle kleuren die nog echt naar rozen ruiken, rode kersen, zoete aardbeien, besjes zoeken, dieren kijken en ja hier zijn ook lieveheersbeestjes.

Als laatste zijn we naar een buitenwijk gegaan waar Elena zelf woont, hier hebben we een stukje door het land gelopen om te zien wat de mensen verbouwen, het oogsten en wassen om het de volgende dag op de markt te verkopen. Van daaruit was het nog maar een klein stukje lopen naar ons guesthouse waar we na een lange dag ons achter ds, koffie en een sprite hebben gesettled.

Dag 5 Lijiang 054blog Dag 5 Lijiang 073blog Dag 5 Lijiang 090blog Dag 5 Lijiang 091blog

Vanavond moeten we inpakken want vanaf morgen gaan we in een paar dagen tijd reizen van Lijiang, via de Tea trek horse route Shaxi naar Dali.

China wordt steeds mooier.

Liefs van ons 4-en,

Wei, Zhu, Ray, San

Lieve kijkers ik hat hetheel leuk met de gits Sorie dat het zo kort is want ik heb Geen zin doei

Van lindsey en amy doei En mijn moeder heeft spierpijn.

1. Yaela en Quinty:
    27 april 2011
    Zit net nog een reactie te tikken op gisteren en hoor opeens ping weer een nieuw bijzonder bericht. Prachtig wat jullie allemaal zien en meemaken kan het mij helemaal voorstellen. San succes met de spierpijn en hopen dat het gauw weggaat.
    Liefs Monique
  2. Yaela en Quinty:
    27 april 2011
    liefe lindsy en amy ik heb de foto's ont vangen .
    ik vind ze heel leuk voral die baby panda . en ik hoop dat juli het naar juli zin heben . maar ik denk dat wel heben .belen juli datzal ik heel fijn vinden kusje van yaela.dddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  3. tante Pienie:
    27 april 2011
    Hey zus! Ik blijf erbij je bent toch echt je roeping als reisredacteur misgelopen. Wellicht een idee voor het leven na VV....? Het enige nadeel is natuurlijk wel dat de jaren gaan tellen en dat voel je wel na een paar uur rondhobbelen door de oogstvelden. Hebben ze daar geen goeie masseur of een hot spa of zo?
    Lieve Linds en Aimsy wat goed dat jullie zo lang kunnen lopen. Daar heb je nou die mooie wandelschoenen voor gekregen!
    We zijn benieuwd wat de dag van morgen weer gaat brengen. Reis voorzichtig en veel plezier!
    Dikke kus, tante Pienie
  4. Oma Frens:
    27 april 2011
    Leuk toch je even via de skype te hebben gesproken San-San. Wat een belevenissen en indrukken en ook fijn voor de meisjes dat ze ook van de kleine dingen kunnen genieten. Ach ja, ze worden wel een stel longwalkers. De wandelschoenen zijn hun prijs wel waard geweest.
    XXX Pa en Ma
  5. patricia:
    hoi allemaal,

wat een leuke, mooie foto's weer en een heel duidelijk verhaal. En wat wordt er een hoop gelopen door jullie, maar je moet wat he......
    En ach na inspanning is er waarschijnlijk ook weer voldoende tijd voor ontspanning, lekker met de voeten omhoog en in het geval van de meiden lekker ds-en.
    De groetjes maar weer
  6. Lydia Gross:
    30 april 2011
    Spierpijn Sandy? Dat wordt dus flink masseren Ray, of zou een Chinese massagebehandeling wonderen kunnen verrichten?