Dag 4: Lijiang

26 april 2011 - Lijiang, China

Waar: Lijiang, Garden Inn Hostel

Na een korte turbulente vlucht gisterenavond in Lijiang aangekomen. Helaas, niemand die ons opwachtte terwijl wij dat wel hadden verwacht. Gelukkig een telefoonnummer van ons hostel bij de hand en die heeft via onze mobiel met een taxichauffeur gesproken om ons zo naar Lijiang toe te leiden.

Lijiang airport is spiksplinternieuw en heel mooi, alleen zijn ze vergeten om de wegen er naar toe aan te leggen. Zittend in de taxi moesten we dan ook kilometers lang over dirtroads rijden. Lindsey houdt van zekerheid en van haar gezicht kon je dan ook de spanning aflezen of dit wel helemaal goed ging en of we wel werden gebracht waar we moesten zijn. Op dit soort momenten houdt ze eindelijk haar mond dicht, lekker rustig. Amy niet, die doet gewoon één van de dingen waar ze goed in is: slapen. Ray denkt: “Sandy regelt dit wel” en ik houd wel van een beetje avontuur.

Uiteindelijk werden we langs de rand van de “old town” op straat gezet. De chauffeur weigerde de kleine steegjes van dit oude stadsdeel in te rijden. Gelukkig kwam iemand van de hostel ons ophalen en samen zijn we met bagage op onze rug een paar minuten gaan lopen. We waren doodmoe en na een frisse douche zijn we ons bed ingedoken met …. Elektrische deken (heerlijk, idee voor thuis). Het is hier een stuk kouder dan in Chengdu, want we zitten op ca. 2500 meter hoogte. We hebben nog geen idee hoe het er buiten uitziet dus dat wordt een verrassing.

Eindelijk konden we uitslapen tot wel 10.00 uur en daarna een ontbijt. Voor Ray en mij gewoon toast met ei en de meiden gingen voor bamisoep, ach ja zit in de genen. Daarna de stad verkennen. Lijiang is heel toeristische maar wel super leuk, allemaal kleine steegjes met trappetjes en overal kleine (toeristen) winkeltjes. Volg je de hoofdstraten dan is het druk, maar ga je even een steegje in dan is het rustig en raak je zo de weg kwijt wat wij natuurlijk weer snel voor elkaar kregen. Uiteindelijk hebben we ruim 5 uur gelopen.

Dag 4 Lijiang 008blog Dag 4 Lijiang 045blog

We hebben ook de Black Dragon Pool bezocht met uitzicht op Snow Mountain, uiteraard zitten hier allerlei legendes aan vast, daar houden de Chinezen van, maar dan wordt het verhaal wel erg uitgebreid. In ieder geval was het een schitterende plek en een mooie wandeling. Ray werd hier ook gevraagd om te poseren met Chinese dames, eindelijk wordt hij ontdekt. Morgen gaan we Snow Mountain op.

Dag 4 Lijiang 047blog Dag 4 Lijiang 054blog

De mensen zien er hier heel anders uit, echt mensen uit de bergen. Ze zijn donker van de hoogtezon en hebben verweerde gezichten. De Naxi mensen lopen in hun eigen kledingdracht en houden veel van muziek en dans. Overal op straat, vooral ’s avonds, hoor je muziek of zie je ze dansen.

Dag 4 Lijiang 025blog

Ze eten hier veel yak (lokale buffelsoort) vlees, hotpot en baba iets tussen een pancake en platbrood in gevuld met groente, vlees of niets. Eerlijk gezegd ziet het eten er niet allemaal even smakelijk uit, dus we spelen op zeker met sizzling beef, shredded pork en veel fried rice. Lindsey is drama met eten, terwijl Amy echt alles proeft en ook nog lekker vindt ook al eten wij het niet. Bijv. Lijiang hotdog, wat naar mijn idee naar zacht nepvlees smaakte. Ze hebben hier wel heerlijk fruit: mierzoete aardbeien en mooie grote appels (ping guo).

De meisjes vinden het shoppen hier geweldig (het begint nu al), want hier is je euro wel 5 euro waard. Al die mooie kleurige hebbedingen die voor ons bijna niets kosten. Ze hebben dan ook ieder een Naxi rok/jurk gescoord, met tasje, portemonnee en Naxi tashangers. Daarbij een paar westerse zonnebrillen die ze al in bezit hadden en het complete dùùùùùh plaatje is klaar. Ik heb mezelf maar getrakteerd op een mooie Naxi omslagdoek. En Ray …..die is onze pakezel en mag de flapjes aangeven om te betalen.

Dag 4 Lijiang 023blog Dag 4 Lijiang 075blog Dag 4 Lijiang 081blog Dag 4 Lijiang 084blog

Vanmiddag hebben we ook onze gids Elena (Li Chung) ontmoet, de komende dagen gaan wij de omgeving van Lijiang en wat andere plaatsen verkennen.

Cesuo (toilet) perikelen

Hoe overleven Lindsey & Amy de wc, dit verdient een extra alinea. Nou, dat is een toer speciaal voor mij. De wc’s zijn over het algemeen schoon, daar ligt het niet aan, maar hoe doe je dat nu op zo’n hurktoilet. Ten eerste ontkleden de dames hun hele onderlijf (leuk als ze bergschoenen aan hebben), want anders wordt alles z..knat dan gaat Lindsey omgekeerd op het hurktoilet staan want ze straalt net als een jongetje en als Amy kant en klaar zit om te plassen en nog niet in et gaatje valt wordt er psychisch iets afgesloten waardoor ze spontaan niet meer kan plassen en we dus naar een hotel moeten rennen, zodat ze het op een westers toilet kan doen. Hier moeten we de komende dagen dus nog op oefenen.

Tot zover weer voor vandaag.

Liefs,

L.A.R.S.

Bericht van Lindsey

Er kunen foute in zitten. En amy schrijft ook mee .we heben veelgeloopen tusn kraamen geloopen en dat was leuk en we heben ieder en tas van omas gelt ge kocht en we heben nog 4euro oover en we mise Julie erg . en we gaan morgen naar een berg waar jakelse woonen doei van lindsey en amy

En dit is amys ijge verhaal (zelf getypt)

Ik ben heel ge lukig We zijn in china En we gaan morgh naar de biezons jaks die leike op koeije En we gaan ook naar de berg

1. patricia:
    hallo daar,

start ik mijn computer op om te kijken of er al weer een leuk verhaal is vanuit china, maar helaas. Maar nog geen vijf minuten later PING een berichtje dus meteen maar even lezen.
    Nou Linds en Amy wat maken jullie een hoop mee en ja wat moeten jullie een hoop wandelen, maar zo zie je wel een heleboel van het mooie land. Fijn dat jullie papa en mama zo ondernemend zijn en dan ook nog "verdwalen" in een onbekende stad, maar gelukkig komt het allemaal weer goed en wordt alles goed gemaakt met de mooie winkeltjes die je onderweg tegenkomt. Moeten we al een extra koffer die kant op sturen haha.
    Ik wens jullie veel plezier morgen en geniet van alles wat je ziet.

Veel liefs tante patricia
  2. tante Pienie:
    26 april 2011
    Oh, oh, was tante Pienie er maar bij dan konden we echt los gaan met lekker shoppen! Als het geld op is gewoon je vader aanbieden voor een "speciaal kodak-moment". Ja, jullie mama is een hele goeie guide maar wil ook nog wel eens verdwalen, vooral als haar ogen richting de winkeltjes gaan....Kleine Aimsy voelt zich helemaal thuis, he? Linds, lus je echt alleen maar bamisoep?
    Ik dacht dat jullie de "hurkzit" zo goed hadden geoefend thuis? Maar ja, het is natuurlijk anders dan thuis onder de douche!
    Tot morgen weer! Dikke kus van tante Pienie
  3. Familie Akkerman:
    Lieve Ray, Sandy, Lindsey en Amy,
    Hier dan ook een berichtje van ons. Net thuis van een weekendje weg met m'n zussen en ouders naar Friesland en geen internet! Wat hebben jullie al veel beleefd, met plezier alles gelezen. En zakcentjes van oma meegekregen, meiden ik ben benieuwd naar al jullie waaiers, jurken etc. Ik zeg een showtje bij jullie thuis ok.
    De foto's van de panda's zijn te gek. Jullie hebben ze echt in het echt gezien, wauw. Hele fijne dagen en family Akkerman is following you.
    Liefs, Bouke, Saskia & MICHA
  4. Oma Frens:
    26 april 2011
    Wat hebben jullie het toch heerlijk en dan nog eens lekker shoppen in die schattige straatjes. Hebben jullie nog over van je eurootjes want er komen nog veel meer leuke winkeltjes, maar ik hoorde dat pappa de flappendrager en uitgever is. Niet slecht meiden!!! Aimsy,je eet geweldig met die mikadostokjes, knap hoor. Linds heeft mamma nog een lepel en vork voor jou in de rugzak gedaan? Je moet wel goed eten hoor, want je hebt kracht nodig om flink te lopen. Ik vind je berichtjes erg leuk. Wij zijn net thuis uit de Trasmolens. Met Loetie gaat het goed,hij vindt de druivenblaadjes heerlijk!
    Dikke knuffel voor jullie en tot het volgende berichtje.
  5. Yaela en Quinty:
    27 april 2011
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken, en leuk die achteraf straatjes. Eduard heeft medelijden met je Ray dat je als pakezel mee mocht. Vraagje van Yaela was als jullie ruimte overhadden of je dan zo'n mooie chinese lamp met kwast mee wil nemen voor haar, zoals die in de straten hangt van Lijiang.
    Kijken uit naar jullie volgende bericht en Lindsey goed eten hoor!!!! Dikke kus voor Lindsey en Amy, Liefs Monique