Dag 10: van Kunming naar Guilin

2 mei 2011 - Yangshuo, China

Duidelijk is nu dat een (Chinees) 4**** hotel niets te maken heeft met de hardheid van de matrassen hier in China. Hoe krijgen ze het voor elkaar om een matras zo hard als een plank te maken, de guesthouses waren beter en bovendien veel grotere kamers.

’s Ochtends wel genoten van een uitgebreid ontbijtbuffet, vooral de meisjes waren blij dat er wat anders was dan droge toast met jam en hebben zich tegoed gedaan aan vers fruit: perziken, zoete watermeloen en ananas. Geef mij ’s ochtends maar een lekker bord nasi goreng hmnmm. Tijdens het ontbijt ontstond er even paniek. Een dame beweerde dat er een bus voor ons beneden stond naar de “planestation”. Dit kon dus van alles zijn: airport, trainstation of playstation???? Ray gebeld met de receptie en er bleek gelukkig niets aan de hand te zijn, dus konden we rustig ons ontbijt afmaken.

Dag 10 Kunming 007blog Dag 10 Kunming 009blog Dag 10 Kunming 020blog

Na het ontbijt toch maar even China Southern gebeld of de vlucht vandaag nog wel ging. Na een tijdje wachten kreeg ik een gebrekkig Engels sprekende Chinees: flight 5.55 pm, bus pick up at seven (?). Toch knap als je vlucht om 6 uur vertrekt dat je om 7 uur wordt opgehaald. We geloofden het wel, want we zaten maar 5 km van de airport, in ieder geval zaten wij nog op de vlucht en zou het om 18.00 uur vertrekken.

Om de dag te vullen zijn we naar het centrum van Kunming gegaan. Wat een drukte na het platteland. Supermoderne winkelcentra, met prijzen die gelijk zo niet hoger zijn dan bij ons.

We wilden graag naar de bird & flower market, maar helaas hebben we die niet kunnen vinden, mede omdat we geen plattegrond hadden en het zgn. 4**** hotel ook geen plattegrond had. Na een week Chinees eten, zijn we voor de lunch even KFC ingedoken. Linds smulde van de patatjes en Amy at nog net niet de kippenbotjes op.

Rond 14.00 uur terug naar het hotel en tot onze verrassing stond er om 14.45 uur een grote bus voor ons klaar om ons naar de airport te brengen. We kwamen in het donker aan in Guilin en dit keer stond er wel iemand met een bordje “Fam. Koenders”. De autotrip van Guilin naar Yangshuo duurde ca. 1,5 uur.

Turend in het donker krijgen we al het gevoel dat dit een heel bijzonder deel van China is: grote donkere rotsen/bergen met vreemde vormen, mistsluiers die er omheen hangen. Het ziet er mysterieus en mystiek uit. Sommige rotsen zijn verlicht wat een hele aparte sfeer geeft. Jammer genoeg miezert het en voor de komende dagen ziet het weer er niet best uit.

We worden warm verwelkomd in het Nederlands. Ze hebben hier net een paar hoosbuien gehad met de nodige lekkage, gelukkig is onze familiekamer droog. In de kamer werden we verwelkomd door een vliegend hert, een soort kruising tussen grote tor en schorpioenachtig beest, wat nachtvlinders en muggen, natuurlijk gelijk een gegil van die Westerse meiden van ons. Ray heeft gelijk de klamboes om de bedden gedaan en nu slapen we allemaal in een “hut”. De kamer / badkamer is vrij basic, maar omdat Yangshuo toeristisch gebied is zijn de kamerprijzen een stuk hoger dan in de provincie Yunnan.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden nog even wat gedronken en gesnacked in het “restaurant” en daarna naar bed.

We zijn erg benieuwd hoe onze omgeving er bij daglicht uitziet.

Liefs,

L.A.R.S.

P.s.: bedankt voor alle reakties, de meiden kijken er iedere dag naar uit.

1. patricia:
    hoi hoi,

wat een geluk dat alles toch weer is goed gekomen met bus en vliegtuig. En nu op naar een nieuwe omgeving ook ik ben weer benieuwd.
    Lekker zeg eens een keer wat anders eten ik kan me voorstellen dat de meiden er van genoten hebben!!!! Zo af en toe zijn patatjes toch wel erg lekker he....
    Maar nasi op de vroege ochtend nou nee dat lijkt me geen goed idee!
    Nou ik wacht de verhalen van de nieuwe omgeving in china weer af en wie weet krijgen we ook weer een stukje van Lindsey....dat zou ook wel leuk zijn. Of heb je daar geen zin meer in haha
    groetjes tante patricia
  2. tante Pienie:
    3 mei 2011
    Spannend hoor die rotsen met mistsluiers en dan ook nog een warm (en net geen nat) welkom door een vliegend hert....Gelukkig dat jullie in veilige hutjes kunnen slapen en laat die herten maar buiten vliegen!
    Linds en Aimsy, jullie waren de afgelopen dagen zeker te moe om een stukje te schrijven? De trouwe "kijkers" vinden het toch wel heel leuk om ook weer eens wat van jullie te lezen. Dus.... als je misschien vanmiddag of vanavond weer eens wat schrijft?
    Een lekker bordje nasi op de vroege ochtend gaat er wel in, he zus?! 't Is maar goed dat je daar veel loopt anders kan je het maar beter bij die "tost" houden! :)
    groetjes en een dikke kus van tante Pienie
  3. Oma Frens:
    3 mei 2011
    Hoi, weer een berichtje uit China. We volgen jullie op de voet en ik kijk wel 2 tot 3 keer per dag of er weer een spannende belevenis is, nu met vliegend hert en allerlei andere beestjes. Gelukkig dat er klamboes zijn en je dus een ongestoorde nachtrust hopelijk kan hebben, want de volgende dag is het weer met volle moed de paden op en de lanen in, na eerst een flink bord met nasi goreng naar binnen te hebben gewerkt. Linds en Aimsy jullie hebben zeker genoten van KFC lekkere patatjes en kip.
    Wanneer horen we weer wat van onze twee Chinese correspondenten, al capé zeker??!!
    Wij als trouwe 'kijkers' missen de jullie berichtjes,dus gauw weer schrijven, hoor!
  4. Familie Akkerman:
    Hoi LIndsey en Amy,
    Ik zit hier met mama aan het ontbijt (ja we hebben uitgeslapen tot 08.00 uur) en samen hebben we net weer gelezen hoe leuk jullie het hebben. Wat hebben jullie al in veel bedden geslapen, in busjes en taxi's gezeten, op paarden...wat gaat er nog meer komen. O ja, vliegtuig ook. Ik zit nu met mijn trekker te spelen en mama tikt dit berichtje even. Wij gaan zo boodschappen doen, het waait best maar het zonnetje schijnt ook. Als jullie weer thuis zijn, kom ik weer langs met m'n moeder.
    Dikke knuffel van jullie kleine vriend Micha en natuurlijk mijn papa en mama
  5. Lydia Gross:
    3 mei 2011
    Geweldig hoe jullie dagen van dag tot dag gevuld zijn met bizarre belevenissen. Kan me het gegil van de meiden nav die vliegende herten me goed voorstellen. Lachen met die Playstation-mevrouw. Dus jullie bevinden je nu in een mysterische omgeving? Shoo spooky ..... Veel plezier daar, luitjes!!!